Thursday, March 24, 2011

Dunia Ibarat Roda

Assalamualaikum...

Kita hidup mesti ada waktu naik turunnya kan? kadang2 kita rasa kita di atas,kadang2 kita rasa down emo sakit terjatuh tergolek tertomoih semua ada..huhu..tapi pernahkah anda rasa bersyukur tatkala anda di fasa 'down' itu? atau anda start menyalahkan dunia kerana bersikap tidak adil terhadap anda??

sakitnya bila kat bawah kan?
Bak lagu P.Ramlee "Barang yang lepas jangan dikenang"
Ooo dunia ibaratnya roda
Naik turun tiada hentinya
Sama juga hidupnya manusia
Ada yang riang
Dan ada yang duka
Nampak tu? time kita riang ada yang duka..time kita duka ada yang riang, part tu la yang paling wat kita sakit hati sampai start nak menyalahkan takdir kan?time kita tengah sdey siot meleleh..orang lain hepi jerr~~
.
.
Same goes with me, tahukah anda? xlama lepas aku dapat hadiah fotografi tu my life circle already turn to the down phase, kucing kesayangan aku nyau..meninggalkan aku pergi wat selama2nya..sobs2 T^T menanges trok aku malam tuh..

nyau..why nyau..why  dont u wait for me?
Kemudian aku gak menghadapi masalah2 personal baik hal akademik dan juga hal di rumah...membuatkan aku menanges hampir setiap hari..nak dekat 3hari gak kot..T^T
Time tu memang rasa cam nak tanya dunia ni "Why?why me?why now?why all of it must come together-gether?" ''OTL..
And then aku teringat pesan aku kepada diri aku sendiri suatu ketika dulu "Bersabar tinggi hikmahnya, rezeki orang lain2, bersabar dan sentiasa bersyukur kepada Allah SWT..ini semua ujian dariNYA menguji tahap keimanan kita"...
OK,pastu aku pun try to cool down  dengan lari balik rumah time wiken hari tu...(of kos la one of the problem is FYP),so aku xnak tengok muka FYP tu..bwekk
Berkat kasih sayang family, ayah aku treat aku supaya xtension2 lagi dengan bawak kami 1 family pegi Fraser Hill, aku plak memang ske tempat2 atas bukit,tenang pale hotak aku.. 

Back to the UTM, miserable life awaiting..but Alhamdulillah, Allah Maha Adil..even benda ni masih belum confirm tapi aku rasa sangat hepi bila dapat note kat Deviantart ade orang offer aku jadi pelukis hiasan untuk children n teen's book..under karangkraf katanye,selesai bagi emel,fb n num phone,nego2 harga sket..aku rasa lega..oh,masih ada guna rupanya lukisan aku campak kat dA tu..sobs2 T^T Setinggi2 syukur dariku padamu ya Allah..
my latest drawing =')
I know, and already anticipate it...that one day i might cry again,one day i will be on the down side again..but nevertheless,that is the rule of life..to teach us become a person,by teaching us to realize we are only a mere servant in this ephemeral life
Sabda baginda,
“Apabila kamu marah, maka jauhilah orang yang kamu marahi. Berubahlah dari tempat kamu berdiri ketika marah. Jika kamu marah semasa berdiri, maka duduklah. Jika kamu marah semasa duduk, maka berdirilah”
Hadis

“Marah itu adalah daripada syaitan. Syaitan itu pula dari api. Api hanya boleh dipadamkan dengan air. Maka bila kamu marah, pergilah berwuduk” – HR. Imam Ahmad 

Renung2kan dan selamat beramal :)

4 comments:

  1. tabahkan hati mu...:)
    dengan hati yang tenag,
    minda yg luas...
    maska kamu akan dapat berfikir secara baik..:)

    ape pun as fren aku doakan agar semua kerja2 ko akan dipermudahkan...amin.. :)

    ReplyDelete
  2. dah lama dah...sdey wooo....T^T skang umah xde kucing dah..huk3

    ReplyDelete