Sunday, March 13, 2011

Kronologi Diari Bergambar

....loading.....
11 MAC 2011
12.10am: Testing ambik gamba,hajat hati nak masuk pertandingan fotografi UTM Photo Challenge kategori compact camera..yaa,saya xde camera maha hebat itu T^T for the sake of certificate...
meja saya semak, full stop
LED n photodetector dalam UFO
henpon yanot menjadi bhn eksperimen
2.30am : Baru nak tido..zzzzzz...

12 MAC 2011
9am: Smangat pegi register kat FKE, P19 tapi apsal orang xramai?ahh..pegi mkn brekpes dulu ah..kalo ikut tentatif kul 10am baru stat briefing...kata2 monolog dalaman Mas Elyza

10am: kenyang sudah selepas makan nasi lemak kat Meranti..balik semula ke FKE utk mendengar briefing tapi bila sampai..aik?apsal smua org da kuar dewan?ciss,diorg da abes briefing rupenye..ape punye tentatif daa~~ lepas tu salah sorang AJK tu explain ler kat aku mende tema utk pertandingan tuh..
UTM WORLD CLASS
Gambar mesti mempunyai element berikut:
  1. Keunikan UTM
  2. Element seni
blur gak nak pikir mende yg world class n uniknye kat sini..hurm3

10.20am: pegi tgk Horse Show...yg xde pape yg menarik pun..berterabur tempat event..pegi usha rabbit2 comel lagi best..ahahaha
saya kiut kan?
walaupun muka saya mcm kucing tp saya ialah seekor arnab
"kami mahukan kebebasan!!"kata cik Nab
korang rasa ni mende?segumpal kapas???
oh,rupanya seekor arnab yg leh transform mnjadi segumpal kapas..
  10.32am: cubaan mengambil gambar utk pertandingan tu...=_=
sadly,nothing unique here
11am: start round satu UTM utk mencari keunikan utm..naik sampai Ibnu Sina..nahh~~nothing interesting..aha!port photographer utm..Balai Cerap..here i come!
meh..mentang2 aku xdak slr,jauh sebatu hg dok noh
apply sepia mode..blearghh..
ni mcm best,tapi part awan jela,xde sangkut paut ngan utm pun
selepas zoom...xde beza ngan gamba2 yg org len amik
11.26am: selepas mendapati balai cerap xmembantu,aku cuba cari port lain plak..tasik kat blakang utm yang dahulunya buruk nak mampoih,cam takungan ayaq acaq...tapi lani lawa dah..hehe

berangin sepoi2 language
ni cam cantik..tapi xde motif..isk
ala2 vintage gtu...ahahahaha XD
12pm: matahari stat panaih rembang..tasik belakang xde pape yang unik..pindah port pegi tasik depan plak..
eww...
efek kepanasan tgh rembang wat aku stat mngambil gmba yg xperlu
12.10pm: akibat kepanasan dan kecemusan dan kehabisan idea pikir ape yang uniknye utm nih,aku decide utk balik tdo sebab ngantuk..hahhaa..time kat bilik tu aku search kat tenet "UTM world class"..rupanya utm ni blum world class lagi,diorg tringin nak jadi worldclass..matlamat diorg nak tambah bilangan student foreigner..isk3 cukup2 la student luar tu..kang utm wat rekod lak universiti paling banyak rekod eksiden (mata ke atas,tgn kedada)..pastu aku dapat idea best untuk simbolik UTM ni
pinjam buku dari PSZ untuk lambang tiap2 fakulti yang ada kat utm nih,
pastu susun tinggi2 atas rumput then amik gamba kat depan pintu masuk utm tu,
nanti background die ade logo utm tapi nak bagi nampak blur2 ja
pastu aku pun tido dengan hepi sebab da ada idea..plan kul 3pm nak pi psz

3pm: pegi psz..pinjam buku banyak2..hati stat risau,cuaca mula mendung..huk3 harap2 sempat amik gamba sebelum hujan..tapiii....................................................keluar2 je psz trus hujan..T^T
hujann yg turun~bagaikan air mata~~ OTL..musnah plan
cubaan amik gamba dr dalam kete..failed..dashbod kecik sgt
4.51pm: mula cuak..hujan xbrenti lagi..kul 5pm kena anta dah gamba...stat belek gamba2 yang dah diambil tengok mana yang sesuai...tapi xde yang sesuai pong...wuuuuuuuuuu T^T then balik bilik, try amik gamba buku2 ni dalam bilik,susun2 atas katil berbackgroundkan tudung hitam aku..ahaha..time2 emergency ni kena berpikiran kreatif dowh
before tambah background tudung
selepas tambah background tudung+sepia mode
ahaha...memang aku da pasrah r time tu..selepas mendapat sokongan dari rumateku Cheno dan oppa yang setia membantu,aku decide untuk submit gamba ni..hohoho..


5pm: pegi FKE balik,time ni ujan tros brenti tapi mana sempat nak amik gamba lagi dah..submit gamba..pas submit tros gi makan nasi ayam penyet kat taman U..dalam atie tengah wat mind set..nawaitu nak sijil..nak sijil...nak sijil...kalah xpe,menang ade rezeki...mebi ada hikmah kot hujan turun time2 saat genting tu...

13 MAC 2011

2pm:  pegi ke FKE untuk majlis penyampaian hadiah(tapi aku nak g amik sijil je)..bawak cik DC sekali untuk teman aku supaya xnampak terasing dikalangan orang2 yang macam tengah wat perhimpunan haram (sebab sikit sangat orang,hahaha)..aku dapat tau yang masuk kategori compact ade 7 orang..so memang xletak harapan r time tu..tapi time die nak sebut nama pemenang tu memang berdebor gak la.."tempat ke 3 bagi kategori digital Compact jatuh kepada.............. Mas Elyza"..wooooooooooooooootttttttttttt...yeay2,terkejut ade hepi ade, aku pun pegi r depan dengan baju serabai sebab tak expect kena gi depan amik adiah..snap snap snap kamera DSLR dok snap gamba...hadoi...serabainye den tapi sengih jela cam kerang busuk sambil pegang cek tipu bernilai RM100..ahaha,balik modai aku bayar yuran die RM10+ dwet minyak kete aku round 1 UTM...=p

siap frame lagi gamba tu..pehh (itulah katil yang berjasa tempat aku snap gamba tu..haha)
so...even 3rd place aku bersyukur sangat..sebab tak expect leh dapat..bersyukur sangat2 kat Allah bagi rezeki ni..dapat RM100..hehe..paling penting dapat pengalaman n kenangan manis sebab aku rasa ni la 1st time aku menang pape selama 4tahun aku bertapak kat UTM nih...
Special thanks dedicated to Oppa yang setia membantu dari pagi ke petang,kepada Cheno sebagai juri awal =p , n kepada cik DC yang teman aku pegi 'perhimpunan underground' tadi..=p

p/s: kamera aku ialah Samsung ES60
Till then,jaa~~ Assalamualaikum...

2 comments: